Review: Ledová země

Název: Ledová země
Počet stran: 288
Autor: John Flanagan
Vydavatel: Egmont
Série: Hraničářův učeň #3
Orig. název: The Icebound Land

Halt přísahal, že Willa zachrání, a udělá vše, aby slib dodržel – dokonce neuposlechne krále. Halt je vyloučen ze sboru hraničářů a spolu s Horácem, který se k němu připojí, zamíří přes Galiku do Skandie. Cestou je neustále obtěžují potulní rytíři – jinak známí spíše jako lupiči a hrdlořezové. Horác však o bojování už něco málo ví a díky svým neobyčejným dovednostem začne brzy přitahovat pozornost rytířů a válečníků na míle daleko. Ale dorazí do Skandie včas a zachrání Willa před životem v otroctví?

Will s Evanlyn jsou zajati a směřují kdesi do Skandie, kde je mají prodat jako otroky. Halt se je snaží najít, jenže mu v jeho slibu brání povinnosti vůči králi. Každým dnem se Willova záchrana vzdaluje a Halt se sám bojí, zda stihne svého učně zachránit včas. Naděje je totiž velice malá.
Jak již napověděl první odstavec, třetí díl ze série Hraničářův učeň bude pojednávat hlavně o Willovi a jeho společnici Evanlyn, které na konci druhého dílu zajali Skandijci v okamžiku, kdy chtěl zlý Morgarath zaútočit a překvapit krále Duncana. Vše se ale zvrtlo a Willa unesli.
Jelikož se jedná již o „trojku“, autor nás neseznamuje, co se v minulých dílech stalo a rovnou nás vrhne do děje.

První kapitoly se odehrávají na Skandijské lodi Vlčí vítr, kdy jsou naši hrdinové vězněni a bezmocně čekají, než dorazí do Hallasholmu, kde mají být prodání jako otroci a tím nebudou mít žádnou šanci se zachránit a do konce života budou pouhými otroky z mnoha. Dříve, než se ale do města dostanou, budou muset kvůli kruté bouři zastavit a vylodit se u chat, kde přečkají bouřky. Will se každou chvíli snaží nějak dostat pryč a vrátit se za Haltem do Araluenu. Jenže se nacházejí uprostřed ničeho a brzy si uvědomují, že je naděje na záchranu velice malá. A právě mezi Haltem a Willem budeme v knize skákat.

Zatím, co se snaží Will utéct, je Halt nucen zůstat v Araluenu a svou zemi chránit. Díky slibu, která ale na konci druhé knihy složil, se snaží z králových služeb vymanit a jít Willa hledat. Stojí mu v tom ale ony povinnosti ochránce. Sám jsem se divil i nad tím, že ten bezcitný Halt – jak je v knize v očích jiných zobrazován – si Willa oblíbil a snaží se ho zachránit.

Abych tuhle knihu zařadil, potřeboval bych více poliček s názvem: Lehké čtivo. Kniha se čte poměrně rychle a nemusíte nad ni ani přemýšlet. Vše nám autor pěkně podložil a popsal. Chybí zde bohužel ale nějaká ta akce. Jediné, čeho se zde dočkáme je snaha o Willův útěk s Evanlyn a pár soubojů mezi Horácem a rytíři, nebo altem a vládcem hradu v Galice. Jinak nic a to mě trochu zamrzelo. Autor začíná pomalu v příběhu sklouzávat a doufám, že se v dalších dílech polepší.

Velice se mi ale líbilo to, že i když jsou Skandijci hrubí a nemilosrdní, najde se mezi nimi i taková, kdo si Willa oblíbil a snažil se ho v rámci mezí chránit. Ze začátku působil jako velice nepříjemná postava. Časem se vybarvil a mohl bych si ho klidně zařadit do oblíbených postav, protože si tento post opravdu zaslouží.
V knize se prakticky nepodíváme nikde jinde než do Skandie, která je omezena na loď, chatu a sídlo. Nic více. Děj totiž z větší části popisuje vnitřní boje a pocity jak Willa, tak Evanlyn v zajetí a snahy o útěk. Bylo velice zajímavé, když si skoro dokola opakovali, jak musí vytrvat. Když ale dorazili do sídla, jejich naděje pohasínaly a já byl rád, že se jejich chování aspoň trochu změnilo. Je to ode mě hnusné, ale nebavilo mě číst stále dokola to samé.

Zato kapitoly s Haltem se mi líbily místy více, než ty s Willem. Možná to je tím, že jsem si Halta a Horáce oblíbil více, než hlavního hrdinu Willa. Halt se postaví proti králi a za své… neslušné jednání je vyslán do vyhnanství. Král totiž dobře věděl, že Halt se snaží Willa zachránit a proto ho místo trestu smrti vyhnal na jeden rok. Pomohl mu svým jednáním k tomu, že se může vydat Willa s Horácem, který získá „neoficiální“ povolení. Ti jdou naproti Willovi do Skandie. V knize se ale zdrží celou dobu v Galice, kde se věci jaksi… zvrtnou a vše se tak nějak skloubí dohromady a z toho nemohlo vzniknout nic jiného než potíže.

Jak jsem již říkal, popisy jsou lehké a nijak těžké. Kniha se díky ním čte rychle a stejně tak ubíhají kapitoly. Kniha je pro mě takový lepí průměr, jelikož se mi další námět o Willovi a Haltovi líbil a doufám, že se autor bude držet a u mě si ty 3* udrží. Bojím se totiž číst další knihy, aby mě spíše nezklamal, než potěšil… Musím ale uznat, že jsem zvědavý, jak vše dopadne a zda vůbec Halt Willa najde a zachrání…