RC Review: Královna Tearlingu

Počet stran: 432
Autor: Erika Johansen
Vydavatel: YOLI
Série: Královna Tearlingu #1
Orig. název: The Queen of the Tearling
Připravované filmové zpracování: Zde
Fascinující fantasy příběh dlouho ztracené královny, její nejisté a nebezpečné cesty na trůn a přátelství i hlubších vztahů, které vznikají, když se temné nadpřirozené síly snaží zničit poslední zbytky dobrých, spravedlivých a věrných.

Knižní trailer:

Život panovníka je vždy obtížný. Nejen, že mu na bedrech spočívá osud celého království, ale stejně tak je každý den, který úspěšně prožije, vzácností. Už od počátku věků lidé touží po moci a penězích, a proto se vždy snaží získat co největší moc pro sebe. Šlechtici jsou schopni najmout si vrahy, nebo připravit ty nejlepší jedy jenom kvůli tomu, aby panovník co nejrychleji zemřel. Zvlášť, kdyby na trůn nasedla mladá dívenka, která má za úkol jediné. Přežít období své vlády.

Je tomu už několik let, kdy na trůnu seděla královna a rozhodovala o osudu celého Tearlingu. Po její smrti ale na trůn usedl její bratr a z důvodu, že by se mohla vládnoucí linie vytratit, královna Elyssa poslala svou jedinou dceru pryč, aby vyrostla a mohla převzít trůn. Kelsea si poklidně žila, schovávala se a teprve až ve věku osmnácti let mohla vystoupit ze stínu a nastoupit na trůn v doprovodu královské gardy, v čele s Palcátem, tajemným mužem, který dokáže vyvolat strach už pouze svým jménem. Tearling je ale prohnilý skrz naskrz a Kelsea je ještě moc mladá na to, aby dokázala vládnout. Nebezpečí číhá na každém kroku a nebýt jejich ochránců, pravděpodobně by do Nového Londýna asi nikdy nedorazila. Země je ohrožována Rudou královnou, vládkyni Mostmerne a cena za to, že vojáci nevtrhnout do království a nezískají hrad násilím, je strašlivá. Kelsea ví, že něco takového musí přestat a proto začne konat. Svým činem si ale proti sobě dokáže poštvat několik mocných lidí. Život za hradbami je nebezpečný, ale život v Pevnosti, centru říše, je ještě nebezpečnější, protože nikdo vlastně neví, co se na královském dvoře odehrává. Mnoho lidí usiluje o královnin život a zatímco je válka na spadnutí, ona musí upevnit svou moc a ukázat, že není stejná jako její matka. Otázkou ale zůstává, jak dlouho dokáže žít a vládnout? Tajemná magie, přetvářky, lži, mnoho nezodpovězených otázek vznášejících se ve vzduchu… a Kelseina budoucnost může každou vteřinou skončit.

Znakem pravého hrdiny je, že své nejhrdinnější provádí potají. Nikdy o nich neuslyšíme. Ale přitom o nich víme. Nikdo neví jak, ale víme, přátelé.

Rytíři, magie a království s nedobytným hradem, který obývá královna. Při vyjmenování těchto prvků, na kterých celá Královna Tearlingu funguje, si každý z vás představí středověký svět, ve kterém je sice magie něco vzácného, ale rozhodně ne nic podivného. Skutečností ale přesto zůstává, že se tato kniha pořád řadí mezi dystopie a tudíž se příběh odehrává v nějaké daleké budoucnosti. Trochu zvláštní, nemyslíte? Erika Johansen a její zcela nová země byla objevena lidmi a kolonizována, takže nezůstává žádným tajemstvím, že Kelsea, či ostatní postavy, si jsou vědomy toho, že existují nějaké plastické operace, kalkulačky, Shakespearovy hry a třeba i Harry Potter. Mě osobně se tenhle nápad velice zamlouvá, neboť právě tímto autorka okořenila dystopii ve veškerém slova smyslu a dokonce do tohoto žánru přimíchala i trochu fantasy, tudíž spojila dobré s užitečným a vznikl z toho opravdu originální příběh. Dalo by se říci, že tak nějak by lidé vypadali, kdyby při snaze osídlit nové země přišli o své zásoby. Museli by se vrátit k ručním pracím, zapomenout na moderní technologii a doslova se vrátit v čase a oprášit základy feudalismu.

Erika Johansen ale své čtenáře překvapuje dále. Nejen, že přinesla nový pohled do dystopického žánru, ale stejně tak pozměnila klasickou šablonu, kterou se drží některé z fantasy příběhů. Královna Elyssa, Kelseina matka, není rozhodně žádným spravedlivým feudálem a své moci zneužila asi tak stejně, jako každý druhý člověk. Její vláda nebyla nic valného, což se následně odrazilo i na stavu země. Stejným příkladem je ale třeba i hlavní hrdinka, která se nemůže řadit mezi nějaké krásky s dokonalými mírami. Autorka Kelseu vytvořila tak, aby se s ní mohl ztotožnit leckdo – smýšlí jako osoba, která se stane královnou a o ničem neví. Nemá ráda přepych a ví, co je to práce a jak důležité je přátelství a víra v sebe sama. Je sice pravda, že na začátku celého toho kralování a vůbec vystupovala jako naivní holka, která si myslí, že svými činy změní svět, ale když se najednou octnete v polovině knihy, uvědomíte si, že by se tak asi choval každý. Je sice pravda, že svou naivitou mi někdy kazila požitek ze čtení, ale právě v polovině se z ní stala opravdová královna a tím si může získat sympatie mnoha čtenářů. A přeci jen, hrdinou, kterého bude opěvovat svět, se nikdo nenarodí. Než se z Kelsey stane skutečná hrdinka, bude toho muset ještě dokázat… a právě Královna Tearlingu o části takové cesty vypráví.

Ať už ale všechno předešlé fungovalo, i zde se ale nešlo něco, co by každému čtenáři, ať už sečtělejšímu, či začátečníkovi, vadilo. Nejde ani tak o dlouhé kapitoly, ale spíše o to, že na začátku může trvat, než se začtete a tím se tak zcela ponoříte do příběhu. V mnohých případech si Erika Johansen pohrává s dialogy a snaží se čtenáře napínat různým odhalováním děje, ale v průběhu čtení jsem si tak říkal, proč to všechno? Díky tomu, že se příběh odehrává z pohledu různých postav, máte v ději přehled a v určitých místech víte, co se stane. A přesto nám autorka málokdy poskytne informace, které si opravdu žádáme a poměrně často dokáže kapitolu utnout v tom nejlepším. Co vedlo lidi, aby osídlili novou zemi? Co je zač Rudá královna, která používá temnou a zvrácenou magii a žádá si dětské otroky? Tento, snad i chytrý, tah totiž přinutí každého čtenáře, aby si počkal na druhý díl a zjistil aspoň střípek z toho, co mu autorka zatajila. Přesto může ale někoho zklamat, že i díky tomu jsou zde pořád nějaké malé nedostatky, které kazí dojem celé knihy. Těžké začtení, či zvraty, které nejsou zase až tak překvapivé, jsou jedním ze zklamání. Během čtení jsem nezažil, abych se o postavy bál, nebo litoval jejich skonání. Připadalo mi, jako kdybych vše četl jenom automaticky, abych zjistil, co vlastně bude dál a tudíž jsem knížku tak zcela nedokázal prožít. Se spojením povedeného námětu a zajímavého prostředí poměrně velká škoda.

Je snadné zapomenout, že monarchie je více než monarcha. Úspěšná vláda je složitá záležitost a nesčtené jednotlivé části musejí pracovat v souladu. Když se pozorněji podívání na královnu z Glynnů, najdeme mnoho pohyblivých částí, ale nejvýznamnější, ba klíčovou je Lazarus zvaný Palcát, velitel Královniny gardy a její hlavní zabiják. Bez něj by se celá struktura zhroutila.

Královna Tearlingu je rozhodně jednou z originálních dystopií, které se v dnešní době dají nalézt, ale jako vše, i tohle má své mušky. Lidé se vrátili do temných dob a tato kniha nám přináší jeden z povedených scénářů, jak by náš svět s příměsí magie mohl vypadat. Hlavní hrdinka je zcela neobyčejnou postavou, stejně jako dějová linie, která je spíše plná otázek než odpovědí. Autorka si nechává mnoho informací pro sebe a i když se tento úvod do trilogie nemůže počítat jako to nejlepší, po čem můžete sáhnout, kniha nedokáže urazit a po celou dobu si drží svou úroveň kvality, která může pouze a jen stoupat vzhůru. Po přečtení knihy budou mnozí očekávat pokračování, protože je tam toho tolik, co je potřeba dořešit, až si sami uvědomíte, že Královna Tearlingu byla pouhým začátek. Začátek nejen nového věku fantasy světa, ale taktéž začátek zcela originální, napínavé a zajímavé trilogie.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství YOLI
Knihu si můžete taktéž objednat na stránkách nakladatelství!