Review: Chvíle před koncem

Název: Chvíle před koncem
Počet stran: 384
Autor: Lauren Oliver
Vydavatel: CooBoo
Orig. název: Before I Fall
Co kdyby vám zbýval jen jeden den života? Co byste dělali? Koho byste políbili? A jak daleko byste zašli, abyste si svůj život zachránili?
Samantha Kingstonová má všechno: kluka, o kterého by stála snad každá, tři úžasné nejlepší kamarádky a prostě všechno nej na střední škole Thomase Jeffersona – od nejlepšího stolu v jídelně až po nejlepší parkovací místo. Pátek 12. února by měl být jen další z řady dnů jejího perfektního života.
Místo toho se ukáže, že je to den poslední.
A pak dostane druhou šanci. Tedy, sedm šancí. Prožívá svůj poslední den celý další neuvěřitelný týden, pochopí, co se vlastně stalo – a objeví skutečnou hodnotu věcí okolo sebe, hodnotu, kterou málem nestihla uvidět.

Knižní trailer:

Každý z nás určitě toužil po schopnosti vrátit se zpět do minulosti a napravit své jednání. – ať už kvůli maličkostem, nebo událostem, které změnily náš život. Všichni jsme udělali chyby a kdybychom měli šanci, určitě bychom se je pokusili napravit. Dokázali bychom ale naložit s takovouto šanci správně? Opravdu bychom napravili vše a přitom si uvědomili, že změnou svého jednání můžeme ublížit někomu dalšímu? Někomu, kdo si to opravdu nezaslouží…?

Samantha Kingstonová si na svůj život nemůže stěžovat – má naprosto dokonalé kamarádky,  je populární, má kluka a k tomu všemu je v maturitním ročníku, takže se nemůže dočkat, až se ji otevřou dveře do nového života a ona konečně ústav, který se nazývá střední škola Thomase Jeffersona, opustí. Myslí si, že je nesmrtelná a že se nemůže přihodit nic, co by ji tento dokonalý život pokazilo. A v tu chvíli, v pátek 12. února, se to stane. Sam se při cestě domů z večírku přihodí nehoda a zemře. Místo nebe, pekla, či očistce, se ale opět probouzí ve své posteli a s myšlenkou, že se jednalo o sen, si celý den zopakuje ještě jednou. Když se havárie zopakuje, je Sam jasné, že to bylo všechno, jenom ne sen. Sama ale netuší, proč vlastně v tomto dni uvízla. Ať už se snaží sebevíce, vždy se probudí v posteli pátek 12. února. Proč se to vše děje? Proč se nemůže pohnout dále a její duše nenajdeš odpočinek? Teprve až po několika pokusech si Sam uvědomí, že vše je ukryto v tomto, na první pohled, bezvýznamném dni. Na zemi zůstala z jediného důvodu. Musí napravit něco, co se pokazilo už před hodně dlouhou dobou. Než ale dojde k odhalení, co vše je vlastně špatně, projde několika událostmi, které ji zcela změní. Bude muset udělat něco, co se ji ještě nepodařilo. Prozřít, podívat se na svět a uvědomit si, na čem všem záleží. Najde ovšem v sobě dostatek síly na to, aby se smířila se svým osudem, že je mrtvá? Nebude přeci jen touha zůstat na zemi se svými přáteli silnější?

Dobrý kamarád zachovává tvoje tajemství. Nejlepší kamarád ti pomůže, abys svá tajemství zachoval ty sám.

Protože smrt, či samotné umírání, patří mezi jednu z největších záhad života, každý se snaží přijít s tím, jak by takový posmrtný život mohl vypadat. Dostane se naše duše do nebe, nebo do pekla? Podle Lauren Oliver se duše někde dostane, ale dříve, než tak učiní, si musí svůj pohyb na jedno ze zmíněných míst zasloužit. Nějak. Na začátku se může zdát, jako kdyby byla kniha jenom jedno velké klišé o tom, jak Sam uvízne v časové smyčce a neustále prožívá jeden a ten samý den. Každý den, který se v knize zopakuje, totiž přináší nové poznatky, nové informace a jakési prozření. Nemusí to tak vypadat, ale jako vždy, i zde autorka zanechává v dílech nějaké poselství. Jedná se sice o knihu, která se nezabývá zrovna šťastným tématem, ale jako vždy, i tady se musíme zamyslet, že smrt je neoddělitelnou součástí života. A Lauren Oliver přináší hned několik možností, jak se podívat sám do sebe a uvědomit si, co je důležité. Žádné peníze, či první láska, která ani láskou není. Jsou to přátelé a pocit, že někam patříte. Máte své místo v životě a nebát se názorů ostatních. Protože oni váš život žít nikdy nebudou.

Pokud jste četli Paniku, či sérii Delirium, nebude pro vás Chvíle před koncem žádné překvapení. Jako vždy autorka ukázala, že psát opravdu umí a že ji nedělá jakýkoli problém si rozebrat jakékoli téma. Chvíle před koncem je napsána specifickým stylem, který se nezabývá zbytečnostmi a místo toho se zaměřuje na důležité věci jako jsou postavy, či samotný děj. S každou další přečtenou stránkou se příběh posouvá nezávratnou rychlostí dále a díky lehkosti příběh vyniká svou nápaditosti. Protože se jedná o knihu z naprosto normální společnosti studentů, můžete se připravit na plno slangových názvů, výrazů a postav, které  zcela povyšují příběh na novou úroveň a vytváří tak příběh, který vypadá dostatečně na to, aby se mohlo říci, že se jedná o opravdu reálný příběh. Lauren Oliver je opravdu výjimečná autorka, která si rozhodně zaslouží pozornost ostatních.

Stejně jako tomu bylo u knihy Panika, i zde se Lauren Oliver zaměřuje především na prosté lidi, kteří nejsou ničím zajímaví. Příběh Chvíle před koncem se odehrává na naprosto normální střední, kde všichni porušují pravidla, mají profesory na háku a jejich jedinou zálibou je návštěva té nejlepší párty ve městě. Hlavní hrdinka je přesně ten typ namyšlené holky, která si myslí, že když je nejdůležitější ve škole, může mít vše a urážet kohokoli a kdekoli. Neřeší hlouposti a jejím největším problémem je, jak vymyslet tu nejlepší vzpouru proti autoritě. Možná právě proto se mohou hlavní, ale i vedlejší, postavy jevit zcela živě. Musíme si totiž přiznat, že s takovými lidmi se setkáváme dnes a denně. Autorka se nechala inspirovat skutečností a podle ní vytvořila zcela důvěryhodné postavy, které jsou vždy jiné a jejich vlastní charakter se rýsuje v průběhu celého děje. Dokonce ale i takovíto lidé se mohou změnit a Chvíle před koncem nám něco takového pouze potvrzuje. Jako vždy to chce ale velkou snahu.

Tolik věci zkrásní, když se člověk pořádně podívá.

Na první pohled se může zdát, že se toho v knize moc nestane, protože přeci jen, co vše by se mohlo změnit na opakování jednoho a toho samého dne, že ano? Přesto má ale kniha své vlastní kouzlo a i když se zabývá tímto smutným tématem, dokáže nejednomu vykouzlit úsměv na tváři – a to i přes skutečnost, že něco takového by nemělo být vtipné. Přesně takhle totiž Chvíle před koncem na své čtenáře působí. Díky překvapivému příběhu jde pouze stěží předurčit, co se bude na další stránce dít a tohle je jeden z podnětů, který nutí čtenáře číst dál a dál, dokud knihu s čistým svědomím nezavře a neoznačí za přečtenou. Tato kniha přináší nekonečný rámec možností, co vše by se mohlo opravit, kdyby ještě zůstal čas, k čemu se i váže samotný vnitřní boj hlavní hrdinky, který je plný otázek, na které nelze zcela odpovědět. Sam se v příběhu chovala stejně, jako kdybychom na jejím místě byli my. Smutně, ale přesto odhodlaně něco udělat. Ať už to stojí cokoli.

Chvíle před koncem je další knihou z pera známé spisovatelky Lauren Oliver. Stejně jako u minulých knížek, i zde autorka poukazuje, že ji nedělá problém napsat příběh zabývající se doslova čímkoli. Samotná myšlenka smrti je opravdu zajímavá, stejně jako obyčejné prostředí střední školy, které navštěvují ještě více obyčejnější lidé. Příběh je plný radosti, vtípků, pochmurných myšlenek, ale stejně tak poselství, která by měla zůstat v každém z nás. Měli bychom napravit to, co jsme pokazili a neodkládat to na zítřek. Protože nikdy nevíme, který den je náš poslední.