Název: Jaro
Počet stran: 568
Autor: Rod Rees
Vydavatel: Jota
Série: PoloSvět #2
Orig. název: The Shadow Wars

Mraky nad PoloSvětem se začínají stahovat. Heydrichova vojska v jednom šiku obsazují Paříž a dávno zapomenuté zlo Lilith se znovu probouzí. Norma nemá na vybranou, musí se postavit do čela hnutí odporu. Ztracená v děsivé noční můře PoloSvěta musí vzít na sebe obrovskou zodpovědnost a vyrovnat se s tím, že její přátelé teď stojí jako úhlavní nepřátelé na druhé straně barikády. Aby v tomto surreálném kyber světě zvítězila, musí dokázat mnohem víc, než si kdy myslela, že zvládne… jinak zahyne.  Tentokrát se děj odehrává v hédonistickém středomořském sektoru Medi. Autor vtahuje do děje řadu nových postav, z nichž nejdůležitější je slečna Odetta Arocová – rozložitá a velmi svérázná dívka z pařížského tržiště. Objevuje se i markýz de Sade a Nikolaj Kondratěv, ruský ekonom a autorův oblíbenec.
Při čtení tohoto příběhu se můžete cítit, jako byste se vydali do neznámého města. Odhalujete, co a jak spolu souvisí a jak je v PoloSvětě všechno dokonale promyšleno, a krok za krokem prožíváte spoustu fascinujících příběhů. Chce to jen důvěřovat autorovi, nechat se od něho trpělivě vést a nespěchat.

Každý z nás snil o světě, ve kterém by mohl potkat každého, na koho pouze pomyslí. Setkat se s nějakou slavnou celebritou, historickou osobností, či prožít nějakou tu událost, která změnila dějiny. Kdyby někdo vytvořil počítačovou simulaci, mohli bychom být svědky čehokoli, na co jen pomyslíme. Může se ale stát, že by se tento program pokazil a místo vysněného světa by se vše mohlo stát jednou velkou noční můrou, která dokáže zasahovat i do dění našeho světa…

Zima odchází a k moci se dostává Jaro – stejně jako FortRight nad celým PoloSvětem. Heydrich touží získat další území a proto má v plánu obsadit Duhovou čtvrť, do které spadá Řím, Francie, Barcelona a Benátky. Zatímco vyslal své lidi, aby pronikli do našeho světa a připravili jej pro velkého Vůdce, se Heydrichova pozornost stáčí k této části PoloSvěta hned z několika důvodů – tím hlavním a nejdůležitějším je Ella Thomasová, která se zde skrývá, aby mohla vystupovat jako lady IMmanual a ukázat lidem, že FortRight není takovým, jakým se zdá. Prezidentova dcera, Norma Williamsová, se s Ellou nemají jak dostat z PoloSvěta a proto jsou odhodlány, společně s jejich společníky Bustardem a Majkovem, zničit Heydrichovou sílu jak nejlépe to půjde. Než se ale stihne Ella k něčemu odhodlat, je zajata a vyslýchána, zda je opravdu seslána samotnou ABBOU. Při záchraně lady IMmanual se cesty zbylých hrdinů střetávají s Odettou – dívkou pocházející z Francie, která je v čele ženského hnutí, které se chystá zaútočit na Bastilu a ukázat tak ctihodnému občanovi Robespierrovi, že ženy jsou důležitější, než si myslí. Než se všem podaří Ellu zachránit, zkouší na ni Mengele své kruté pokusy, kterými nedopatřením probudí její skryté tajemství. Podle předpovědi má Ella vést PoloSvět k velké bitvě, která rozhodne o osudu celého PoloSvěta. Nikdo ale neví,  čím vším může Ella překvapit a už nikdo si není schopen představit, co přinesou další dny. FortRight je odhodlán se ukázat v plné síle, stejně jako lady IMmanual. Probudí v sobě svůj božský původ, aby pomohla zachránit svět? Nebo je její tajemství ještě temnější, než se na počátku zdálo…?

Jsem slza, kterou jste nikdy nesetřeli, noční můra, která straší ve vašich snech, tichý výkřik, který doznívá ve vaší paměti. Jsem zběsilá fantazie z masa, kostí a krve. Jsem Lilith a znovu přicházím.

I když se určitý část odehrává v roce 2018, hlavní dějová linka je především z počítačové simulace nesoucí název PoloSvět®. Tato simulace vznikla z důvodu výcviku amerických vojáků, jenže jako u všeho, i zde se vyskytl určitý problém. Protože jsou naše dějiny plné brutality a krve, nechal se jimi autor určitým způsobem inspirovat a proto proměnil tuto zdánlivě nenápadnou simulaci na něco naprosto nenormálního a šíleného. Představte si svět, ve kterém by byl u moci Heydrich, spolupracoval s Robespierrem, Mengelem, de Sadem, Berijou a snažili se ovládnout celý svět. Všechny tyto postavy jsou stejné, jako tomu bylo i ve skutečnosti – krutost a surovost byla a je základem pro jejich osobnosti. Rod Rees ovšem do svého díla promítl ještě několik různých národností, myšlení v průběhu dějin a taktéž hnutí, které dovedlo svět do stavu, ve kterém je nyní. Politické hrátky, snaha o ovládnutí sektorů a tajemná historie PoloSvěta. Na první pohled se vše jeví jako jeden velký chaos, ovšem v průběhu si každý uvědomí, že toto vše tvoří pouze malý střípek informací, který ve výsledku vytváří počítačovou simulaci, která je až strašidelně podobná reálnému světu.

První díl tetralogie PoloSvět nás autor uvedl nejen do problematiky této vojenské simulace, ale taktéž seznámil s hlavními hrdiny a nechal je, aby nás za odměnu zasvětili do svých životů. Jaro začíná přesně tam, kde Zima skončila a je tudíž jasné, že se čtenář nedočká nějakého pomalého začátku, ve kterém by vše plynulo pomalu a děj vrcholil v průběhu čtení. Díky tomu, že se v knize odehrává hned několik dějových linek, každý si najde své – příběh je vyprávěn jak ze strany padouchů, v tomto případě z pohledu Záhadných charismatiků, tak ze stran postav dobrých, či těch, které váhají, na jakou stranu se přiklonit. Každá z postav je naprosto odlišná a v průběhu celého dílu lze sledovat, jak se jejich psychika mění a každý je odhodlán udělat cokoli jenom kvůli tomu, aby dosáhli svého cíle. Po většinu času si myslí, že konají dobře, ale stejně jako my, i oni se řídí svými pocity. A někdy je konání pod vlivem pocitů horší, než zlé úmysly.

Pro celou tetralogii je kromě specifických a naprosto odlišných postav taktéž typický styl, kterým je Jaro napsané. Díky množstvím postav a událostí by se mohlo říci, že by autor mohl vše zbytečně protahovat. Ovšem, tohle určitě není takovýto případ. Příběh je čtivý a Rod Rees využívá především svižné tempo, díky kterému příběh skutečně rychle ubíhá. Neočekávejte žádné zdlouhavé popisy, ale především vnitřní myšlenky postav, propracované dialogy a – co je nejdůležitější – ještě propracovanější zápletku. Vše, co se v knize stane, se může zdát jako maličkost, která se v záplavě všech akčních scén, lží a přetvářek ztratí, jenže i ten nejmenší zvrat může mít velikou hodnotu, která dokáže otočit příběh o rovných sto osmdesát stupňů.

„To vy jste Josef Mengele?“ zeptala se Ella třesoucím se hlasem.
Doktor se znovu zamračil. „Vy znáte mé jméno?“
„Ano, já vím, kdo jste – a také co jste. Říkali vám Anděl smrti, byl jste monstrum, které v Osvětimi připravilo o život tolik nebohých lidí.“
Mengele odmítavě zavrtěl hlavou. „To je absurdní nařčení. Vůbec nemám ponětí, o čem mluvíte, slečno. Nikdy mi takhle melodramaticky neříkali a nikdy jsem nebyl na místě, kterému by se říkalo Osvětim.“ Otočil se zpět k asistentce. „Začneme sadou číslo dvě.“
Ella už jen zahlédla, jak zvedá páčku.
A potom jí explodovala hlava.

Na první pohled se může zdát, že hlavní dějovou linkou je především příběh lady IMmanual, ve kterém se snaží upevnit své místo jako Mesiáš, ale stejně, jako tomu bylo v prvním díle, i zde si Rod Rees rozehrává několik dějových linií. Pokud jste si udělali delší přestávku mezi jednotlivými díly, bude pro vás možná začátek poměrně hekticky - mnoho postav a prostředí najednou. Ze začátku to totiž většinou vypadá, jako kdyby každá postava byla svým vlastním hrdinou a cesty všech postav se nikdy nezkříží, ale čím více budete v příběhu postupovat, uvědomíte si, že vše do sebe zapadá jako skládačka a na konci se vám dostane jedinečné příležitost sledovat hned několik situací z pohledu hlavních, nebo vedlejších postav. A věřte mi, v PoloSvětě se dějí opravdu divné věci, o kterých by bylo lepší nevědět…

Jaro je sice složitý příběh, ale jakmile se do problematiky celého světa dostanete, uvidíte, jakou hodnotu celý PoloSvět skrývá. Kromě dokonale propracovaného a složitého příběhu se můžete dočkat postav, které se zapsaly do dějin a teprve až teď, na stránkách této knihy, opět ožívají. Jaro vyniká nejen stylem, ale taktéž nápaditostí, která autorovi rozhodně nechybí. Situace se v PoloSvětě již v prvním díle vyhrotila, v druhém se ještě stále stupňuje a je pouze záhadou, co bude následovat v dalších dvou knihách. Přesto ale vězte, že Rod Rees se ničeho nebojí. Dokonce ani zabíjet své vlastní a propracované postavy…